مقالات آموزشی

انواع فوم مبل راحتی

فوم مبل

همانطور که اسکلت مبل عاملی مهم و کلیدی در دوام مبلمان است، فوم مبل نیز مهمترین فاکتور در سنجش میزان راحتی مبل است. در ساخت مبلمان از انواع مختلفی از اسفنج و فوم استفاده می شود که هر کدام از آنها دارای ویژگی های خاص خود هستند. انتخاب اسفنج و فوم مبل مناسب بستگی به نوع استفاده و همچنین شرایط نگهداری شما دارد. در این مقاله قصد داریم تا کلیه انواع فوم که در ساخت مبلمان به کار می رود را توضیح دهیم. آگاهی از این پارامتر می تواند به شما در انتخاب یک مبل راحتی ایده آل کمک کند.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید مبل راحتی مناسب

فوم مبل راحتی پلی استر فشرده

 پلی استر فشرده جایگزین فوم معمولی است که برخلاف آن به مرور زمان دچار تغییر رنگ و همچنین فروپاشی نمی شود. اما با گذشت زمان فشرده شده و حجم خود را از دست می دهد. نمونه ای از این نوع فوم Poly-Fil NU Foam است که دارای خصوصیاتی چون مقاوم بودن در برابر رشد کپک و ضد آلرژی است. همچنین این فوم ها از قابلیت شستشو برخوردار هستند و در صورت خیس شدن در مجاورت هوای آزاد خشک می شود. این مدل فوم از قیمت پایین و مناسبی برخوردار است و عمده مصرف آن در مبل راحتی پاسیو است که وزن سبکی دارند و به میزان زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند.

 

 پلی استر فیبری

فوم مبل

پلی استر های فیبری یا پنبه ای در واقع فوم محسوب نمی شوند اما استفاده از آنها برای پر کردن کوسن مبلمان کاملاً مقرون به صرفه است. همچنین استفاده از آن ها در تکیه گاه مبل مناسب تر از نشیمن گاه است. این الیاف دارای خصوصیاتی چون ضد آلرژی و ضد قارچ است و می توان به راحتی آن را در لباسشویی شست و شو داد. اما ایراد این فوم آن است که پس از شستن جمع شده و برای برگشت به حالت اولیه باید الیاف را با دست خود باز کنید.

 

فوم پلی اورتان با تراکم متوسط

این نوع فوم همان نوع رایج فوم است که دارای سختی و تراکم متوسط است و برای تشک تخت خواب و نشیمن گاه مبلمان استفاده می شود. فوم پلی اورتان با تراکم متوسط نیز دارای خصوصیت بیوساید است که از رشد کپک و قارچ جلوگیری می کند. در صورت خیس شدن آب را به خود جذب می کند. اما به دلیل داشتن خصوصیت ضدمیکروبی، بدون ایجاد مشکل خشک می‌شود. به طور کلی از این نوع فوم بهتر است در ساخت مبلمان های پاسیو و یا مبلمان مخصوص مهمان استفاده شود.

 فوم پلی اورتان با تراکم بالا

فوم پلی اورتان با تراکم بالا مشابه نوع تراکم متوسط است با این تفاوت که فشرده تر است و فاقد خصوصیت ضدمیکروبی است. ویژگی تراکم بالا باعث می شود تا این نوع فوم در برابر نشست و از دست رفتن حجم بسیار مقاوم باشد. به همین دلیل اگر قصد خرید مبلمان برای استفاده روزانه و استراحت خود را دارید مدلی را انتخاب کنید که حتما از این نوع فوم در آن استفاده شده است. فوم پلی اورتان با تراکم بالا همچنین باعث می شود تامبلمان شما تا ۱۲ سال طول عمر داشته باشد.

 

 فوم مبل راحتی سلول باز

فوم مبل

این نوع فوم دارای حفره های باز در ساختار خود است که باعث می شود تا در صورت خیس شدن به دلیل گردش راحت آب و هوا درون آن، سریعا خشک شود. یک تست جالب برای اطمینان از کیفیت این فوم آن است که مقداری آب را روی آن بریزید اگر فوم از انواع مرغوب باشد، آب سریعا از نقطه مقابل خارج می‌شود. اما در انواع بی کیفیت آب از کناره‌های فوم نشت می‌کند. استفاده از فوم سلول باز در نشیمنگاه مبلمان راحتی و همچنین تشک تختخواب ها رایج است. از راحتی مناسبی برخوردار است و همچنین دارای خصوصیت ضد قارچ است.

 

 فوم مبل راحتی سلول بسته

فوم مبل

 خصوصیات ویژه این فوم مقاومت بالای آن است که تا سه برابر سخت تر از فوم پلی اورتان تخمین زده شده است. همین مسئله دلیل قیمت بالای آن است که باعث می شود تا هزینه تمام شده مبل نیز افزایش پیدا کند. خصوصیت جالب دیگر این فوم آن است که رطوبت را به خود جذب می کند و آب به حالت شناور روی آن باقی می ماند. برای کاهش هزینه های ساخت مبلمان گاها یک لایه نازک فوم سلول بسته را روی فوم های دیگر می چسبانند تا مقاومت آنها افزایش پیدا کند. در این صورت روی فوم های زیرین باید حفراتی ایجاد شود تا آب به سهولت خارج شود.

فوم پارچه ای فشرده

فوم پارچه ای فشرده  لایه نازکی از فوم پلی اورتان است که در ساخت نشیمنگاه و یا تکیه گاه مبل استفاده نمی شود. صرفا در قسمت هایی از مبل که باریک هستند و برای ضربه گیری روی چوب ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.  این فوم که اسامی دیگری چون پشت پارچه ای و یا دوخته شده دارد دارای پلی استر پیوند خورده است که باعث چسبندگی آن می شود. بنابراین می توانید به خوبی روی سطوح قرار بگیرد.

بیشتر بدانید: ۴ نکته مهم در انتخاب رنگ مبل راحتی

نتیجه گیری

 

انواع فوم مبل راحتی

شناخت انواع مختلف فوم مبل، ویژگی ها، مزایا و معایب آن می تواند به شما در انتخاب یک مبلمان راحتی ایده‌آل کمک بزرگی کنند. فوم مناسب نه تنها در راحتی مبلمان بلکه در دوام و طول عمر آن نیز تاثیر گذار است. 

پیشنهاد می شود تا در هنگام خرید مبلمان حتماً از فروشنده درباره نوع فوم بکار رفته سوال شود. همچنین فوم را با توجه به میزان استفاده خود از مبلمان و شرایط نگهداری، داشتن کودک خردسال و یا حیوان خانگی انتخاب کنید. علاوه بر استحکام فوم، خصوصیت ضد میکروبی بودن آن در شستشوی مبلمان تاثیر مهمی دارد. هرچه فوم مرغوب تر باشد قیمت بالاتری نیز پیدا می‌کند. اگر قرار است مبلمان را تنها در گوشه ای از خانه و برای مهمان استفاده کنید، نیاز به صرف هزینه بالا نیست.

گروه تولیدی ستاره سبز تولید کننده انواع مبلمان راحتی با استفاده از متریال باکیفیت، تکنولوژی ساخت و طراحی حرفه‌ای است. امکان سفارش دهی و ساخت مبلمان بر اساس سلیقه و بودجه مشتری امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *